بسیاری از مودیان نمیدانند که اشتباه در صدور صورتحساب الکترونیکی و ابطال آن خارج از مهلت مقرر میتواند باعث ایجاد مغایرت در آثار مالیاتی فروشنده و خریدار شود. خوشبختانه سازمان امور مالیاتی اخیرا برای مدیریت این وضعیت، امکان تعویق اثر مالیاتی صورتحساب را در سامانه مؤدیان پیشبینی کرده است که در این مقاله کامل در مورد آن توضیح خواهیم داد.
تعویق اثر مالیاتی صورتحساب چیست؟
تعویق اثر مالیاتی یکی از امکانات سامانه مؤدیان است که برای جلوگیری از ایجاد آثار مالیاتی مضاعف در زمان ابطال دیرهنگام صورتحساب الکترونیکی در نظر گرفته شده است.
این قابلیت زمانی کاربرد دارد که مؤدی یک صورتحساب نوع اول را در دوره مالیاتی قبل صادر کرده است اما به دلیل اشتباه، در مهلت مقرر آن را ابطال یا اصلاح نکرده و در دوره بعد صورتحساب ارجاعی را صادر کرده باشد.
در چنین شرایطی، فروشنده میتواند پس از تأیید صورتحساب ارجاعی توسط خریدار، درخواست تعویق اثر مالیاتی صورتحساب مرجع را در کارپوشه ثبت کند. در صورت تأیید درخواست توسط خریدار در مهلت تعیینشده، آثار مالیاتی صورتحساب مرجع به دوره جاری منتقل میشود.
طبق این اطلاعیه، شروطی برای استفاده از این امکان وجود دارد که در ادامه این مقاله ذکر خواهیم کرد.
کاربرد تعویق اثر مالیاتی صورتحساب
مهمترین کاربرد این قابلیت، جلوگیری از پرداخت مالیات مضاعف در شرایطی است که صورتحساب الکترونیکی به دلیل اشتباه با تأخیر ابطال شده است.
برای مثال، فرض کنید در خرداد 1405 صورتحسابی را ارسال کردهاید اما اوایل مرداد ماه متوجه میشوید، نرخ ارزش افزوده شما صفر بوده است.
شما این فاکتور را با ارزش افزوده 10 درصد صادر کردهاید. به همین دلیل صورتحساب را ابطال میکنید.
در چنین شرایطی هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی دوره بهار با وجود باطل کردن صورتحساب خرداد ماه و تایید آن توسط خریدار، باید مالیات آن را بپردازید تا زمان پرداخت اظهارنامه تابستان از مبلغ مالیاتتان کم شود.
گاهی شرایط پرداخت این مالیات را ندارید و میخواهید قبل از موعد پرداخت، آن را از مجموع صورتحسابهای بهارتان به نوعی حذف کنید. در این حالت، شما میتوانید با درخواست تعویق اثر مالیاتی روی فاکتور اصلی یا همان مرجع، اثر آن را به تعویق بیندازید.
خلاصه بخشنامه تعویق اثر مالیاتی
سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه مربوط به فراهم شدن امکان تعویق اثر مالیاتی صورتحساب، اعلام کرده است که از ۱ دی ۱۴۰۴ امکان ثبت درخواست “تعویق اثر مالیاتی صورتحساب باطلشده در خارج از موعد” از طریق کارپوشه فراهم میشود.
شروط استفاده از تعویق اثر مالیاتی صورتحساب
قبل از اقدام برای ثبت درخواست تعویق اثر مالیاتی باید این شروط را بررسی کنید:
- صورتحساب مرجع باید نوع اول باشد.
تعویق اثر مالیاتی در این فرآیند برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول پیشبینی شده است. صورتحساب مرجع هم باید مربوط به دوره مالیاتی قبل باشد. - اصلاح یا ابطال صورتحساب در مهلت مقرر انجام نشده باشد.
این امکان برای مواردی طراحی شده که مؤدی به دلیل اشتباه در صدور یا ثبت صورتحساب، نتوانسته در مهلت قانونی آن را اصلاح یا ابطال کند و سپس در خارج از موعد نسبت به تغییر آن اقدام کرده است. - صورتحساب ارجاعی باید در دوره جاری صادر شده باشد.
فروشنده باید در دوره جاری، یک صورتحساب ارجاعی بابت صورتحساب نوع اول مربوط به دوره قبل صادر کرده باشد. - صورتحساب ارجاعی باید توسط خریدار تأیید شود.
تأیید صورتحساب ارجاعی توسط خریدار شرط مهم این فرآیند است. پس از تأیید، امکان ثبت درخواست تعویق اثر مالیاتی صورتحساب مرجع برای فروشنده فراهم میشود. - درخواست باید در مهلت تعیینشده ثبت شود.
در ادامه و در بخش بازه زمانی ثبت درخواست مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت. - خریدار باید درخواست تعویق را تأیید کند.
ثبت درخواست توسط فروشنده بهتنهایی کافی نیست. درخواست باید در مهلت مقرر توسط خریدار تأیید شود و در صورت عدم تأیید تا پایان مهلت، تأیید سیستمی برای درخواست انجام نمیشود.
نحوه ایجاد تعویق اثر مالیاتی
پس از ارسال صورتحساب ارجاعی و تایید آن توسط خریدار، فروشنده میتواند به این طریق اقدام به ثبت درخواست تعویق اثر مالیاتی از طریق کارپوشه مؤدی در سامانه مؤدیان کند:
ورود به سامانه مؤدیان و کارپوشه
فروشنده باید با وارد کردن اطلاعات کاربری، وارد درگاه مالیاتی به آدرس My.tax.gov.ir شود و روی دکمه زرد رنگ “ورود به کارپوشه تجاری” در وسط صفحه کلیک کند.
انتخاب پرونده
به بخش پایین صفحه اسکرول کنید. روی گزینه “ورود به پرونده” مقابل پرونده موردنظرتان کلیک کنید.
درخواست تعویق اثر مالیاتی صورتحساب باطل شده در خارج از موعد
وارد بخش “درخواستها” در منوی سمت راست شوید و روی گزینه “تعویق اثر مالیاتی صورتحساب” کلیک کنید.
در صفحهای که باز میشود، روی دکمه سبز رنگ “ثبت درخواست” کلیک کنید. در کادر باز شده، نوع اظهارنامه و شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را درج و روی “ثبت” کلیک کنید.
نکته: یادتان باشد که نباید شماره صورتحسابی ارجاعی را وارد کنید؛ بلکه باید شماره صورتحساب همان شماره صورتحساب اصلی باشد.
بازه زمانی ثبت درخواست
ثبت درخواست و واکنش خریدار به آن، بازه زمانی مشخصی دارد. بازه ثبت از پایان مهلت ارسال صورتحسابهای دارای تاریخ صدور دوره قبل تا پایان مهلت واکنش به همان صورتحسابها است. بنابراین ثبت درخواست خارج از این بازه امکان استفاده از این فرآیند را فراهم نمیکند.
با توجه به مثالی که در بخش قبل زده شد، وقتی صورتحساب مربوط به خرداد ماه است، نهایتا تا 12/5/1405 مهلت صدور و ارسال به سامانه مودیان دارد. مهلت انجام واکنش توسط خریدار هم نهایتا تا 12/5/1405 است. یعنی فروشنده فرصت دارد ابطال صورتحسابش را هم تا 12 مرداد انجام دهد و به تایید خریدار برساند. همچنین درخواست تعویق و تایید آن هم باید قبل از این تاریخ انجام شود.
نکات مرتبط با تعویق اثر مالیاتی صورتحساب
با ذکر نکات زیر تقریبا مطلبی نیست که در مورد مبحث تعویق اثر مالیاتی ناگفته مانده باشد:
- تعویق اثر مالیاتی به معنی حذف یا بخشودگی مالیات نیست؛ فقط زمان اعمال اثر مالیاتی صورتحساب از دوره قبل به دوره جاری منتقل میشود.
- صورتحساب مرجع باید نوع اول و مربوط به دوره مالیاتی قبل باشد و فروشنده در دوره جاری برای آن صورتحساب، صورتحساب ارجاعی صادر کرده باشد.
- تأیید خریدار ضروری است. اگر خریدار درخواست تعویق را در مهلت مقرر تأیید نکند، درخواست بهصورت سیستمی تأیید نخواهد شد.
- مهلت ثبت و تأیید محدود است.
- در اظهارنامه پیشفرض ارزش افزوده، ابتدا اثر مالیاتی صورتحساب مرجع در دوره قبل لحاظ میشود و پس از اعمال تعویق، این اثر به دوره جاری منتقل خواهد شد.
- طبق اطلاعرسانی منتشرشده درباره این بخشنامه، در هر دوره مالیاتی حداکثر ۳ درخواست تعویق اثر مالیاتی برای مالیات بر ارزش افزوده امکانپذیر است.
اگر در ثبت، ابطال یا ارسال صورتحسابهای الکترونیکی دچار ابهام هستید، بهتر است قبل از ایجاد مغایرت در سوابق مالیاتی اقدام کنید. معتمد ما با ارائه خدمات مرتبط با سامانه مؤدیان و صورتحساب الکترونیکی، به شما کمک میکند فرآیند ارسال و مدیریت صورتحسابها را سریعتر و با اطمینان بیشتری انجام دهید. برای دریافت راهنمایی و استفاده از خدمات معتمد ما، میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


بدون دیدگاه